Hikmah Nurhayati
ABOUT ENTRY FACEBOOK
Perbezaan antara makna Pasrah dan Redha
Thursday, 21 November 2013 • 3:55 pm • 2 comments

Assalamualaikum Akhi dan Ukthi.

Redha berasal dari kata radhiya-yardha yang bererti menerima suatu perkara dengan lapang dada tanpa merasa kecewa ataupun tertekan. Sedangkan menurut istilah, redha berkaitan dengan perkara keimanan yang terbahagi kepada dua iaitu, redha Allah kepada hamba-Nya dan redha hamba kepada Allah (Al-Mausu’ah Al-Islamiyyah Al-’Ammah: 698). Ini sebagaimana diisyaratkan Allah dalam firman-Nya, ”Allah redha terhadap mereka dan mereka pun redha kepada-Nya.” (QS 98: 8).

Redha Allah kepada hamba-Nya adalah berupa tambahan kenikmatan, pahala, dan ditinggikan derajat kemuliaannya. Sedangkan redha seorang hamba kepada Allah mempunyai erti menerima dengan sepenuh hati dan ketetapan dari Allah. Menerima aturan Allah ialah dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya. Adapun menerima ketetapannya adalah dengan cara bersyukur ketika mendapatkan nikmat dan bersabar ketika ditimpa musibah.

Dari definisi redha tersebut terkandung isyarat bahawa redha bukan bererti menerima begitu saja segala hal yang menimpa kita tanpa ada usaha sedikit pun untuk mengubahnya. Redha tidak sama dengan pasrah. Ketika sesuatu yang tidak diinginkan datang menimpa, kita dituntut untuk redha. Dalam pengertian kita meyakini bahwa apa yang telah menimpa kita itu adalah takdir yang telah Allah tetapkan, namun kita tetap dituntut untuk berusaha. Allah berfirman, ”Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” (QS 13: 11).

Hal ini bererti redha menuntut adanya usaha yang aktif. Berbeza dengan sikap pasrah yang menerima kenyataan begitu saja tanpa ada usaha untuk mengubahnya. Walaupun di dalam redha terdapat makna yang hampir sama dengan pasrah iaitu menerima dengan lapang dada suatu perkara, namun di sana di tuntut adanya usaha untuk mencapai suatu target yang diinginkan atau mengubah kondisi yang ada sekiranya itu perkara yang pahit. Kerana redha terhadap aturan Allah seperti perintah mengeluarkan zakat, misalnya, bukan bererti hanya mengakui itu adalah aturan Allah melainkan di sertai dengan usaha untuk menunaikannya.

Begitu juga redha terhadap takdir Allah yang buruk seperti sakit adalah dengan berusaha mencari takdir Allah yang lain, iaitu berubat.

Seperti yang dilakukan Khalifah Umar bin Khathab ketika ia lari mencari tempat berteduh dari hujan lebat yang turun ketika itu. Ia ditanya, ”Mengapa engkau lari dari takdir Allah, wahai Umar?” Umar menjawab, ”Saya lari dari takdir Allah yang satu ke takdir Allah yang lain.”

Dengan demikian, timbullah perbezaan antara makna redha dan pasrah, yang kebanyakan orang belum mengetahuinya. Dan itu boleh mengakibatkan salah persepsi mahupun aplikasi terhadap makna ayat-ayat yang memerintahkan untuk bersikap redha terhadap segala yang Allah tetapkan. Dengan kata lain pasrah akan melahirkan sikap fatalisme. Sedangkan redha justeru mengajak orang untuk optimistis. 

Wallahu a’lam.

2 Comment(s)


Thanks For The Read!


PASTFUTURE


لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Twenty something. Servant of Allah. Striving to be a better muslimah.
Once a Muslim, always a Muslim

BEST VIEW USING GOOGLE



Put your trace here



S T A T U S

>>how can i live without you...
date :30/04/17
at:9 am


>>why is masa berlalu dengan cepat!
date :24/04/17
at:10 am


>>4 years ter-edit lagi blog nehh
date :/04/17
at:7 pm



>>Dia pergi jua
date :16/08/13
at:3 pm



>> Hasbunallah wa ni'mal wakil
date : /07/2013
at:2 pm


>> Sannah Helwah CJ7
date : 5/07/2013
at:12 am



>> Ramadhan is coming soon
date : 3/07/2013
at:6 am



>> Rindu Ibu, rindu dia, rindu semua T.T
date : 25/06/2013
at:4 pm


>> Ya Allah, terima kasih :')
date : 24/06/2013
at:7 pm


>> buat blogskin baru
date : 23/06/2013
at:3 pm


>> Alhamdulillah selesai hari terbuka Hari Guru, Jyeah! ^^
date : 22/06/13
at: 12pm


>> ikmaa cinta Allah
date: Jumaat
at: 12.30pm


B L O G A R C H I V E

  • Cara-cara Menutup Aurat yang Dituntut Oleh Islam V...
  • JANGAN CABUT UBAN
  • Bila dapat musibah baru ingat nak pandang atas
  • Harga Sebuah Malu
  • Untitled Post
  • Secretly, quietly.
  • For-You
  • 16 Ogos 2013
  • Selagi...
  • Jom 'COUPLE' dgn الله !